dilluns, 17 de juny del 2013

Posta 2013

Aquest dissabte a les 19:39 la femella estava fent el niu. No vaig poder quedar-me a veure tot el procés, però tinc les fotos inicials i les de l'endemà, quan vaig desenterrar els ous. La temperatura era suau, de 24ºC. Potser per això els ha post abans de fer-se fosc. Una altra vegada ja ho va fer de dia, però normalment pon a partir de les 21:00. El forat ja estava força avançat, de manera que devia començar entre les 18:00 i les 19:00.





L'endemà tan sols es veia la terra una mica remoguda



A uns 3 cm ja es veuen els ous. Ja fa anys vaig barrejar sorra fina a la terra. Això facilita la posta ja que no es compacta tant.




Estaven col·locats en una posició gairebé vertical




La cavitat del niu un cop trets els ous. El fons estava a 4 cm.

En vermiculita, a punt per anar a la incubadora. Vaig respectar la posició, tot i que dubto molt que passés res si els posés horitzontals
 
Aquesta vegada hi ha tres ous. Fins ara sempre havia fet 4 ous a la primera posta i 3 ous a la segona. Aquesta posta entrava dins de les previsions ja que fa dies que els hi notava, però no les tinc totes. I si se m'ha passat la primera posta? Estem a ben entrat Juny, quan altres anys ja havia post al Maig. Tampoc he estat molt regular al palpar.la, per allò de molestar-la tant sovint. No descarto doncs que hi hagi hagut una primera posta i que no me n'hagi assabentat.
 
 
La parella nova ha resultat ser molt esquerpa. El fet de tenir la bassa en un lloc molt tranquil fa que no es domestiquin, més aviat el contrari, s'ensalvatgien. Quan m'acosto a la bassa em passa com amb les granotes, que tot just les veig saltar cap a l'aigua. Per complicar-ho encara més l'aigua no és transparent com en l'altra bassa. No hi he posat sorra sinó que hi ha llot, i el llot embruta l'aigua per poc que el remenis. Crec que una bona capa de sorra ajuda molt a mantenir l'aigua transparent. De totes maneres la vegetació s'està desenvolupant i és qüestió de temps que les rels fixin el llot.
De forma espontània m'hi ha aparegut llentia d'aigua (Lemna sp) que ràpidament ha colonitzat tota la superfície.
Ja hi he posat l'airejador, en aquest cas amb dues sortides. I també hi he posat peixos per evitar els mosquits. No em preocupen els nocturns, els de tota la vida, sinó un invasor relativament recent (2004),  el mosquit tigre (Aedes albopictus) . Té el mal costum de picar de dia i fer una picada  força enutjosa. En altres països és vector de greus malalties en humans, aquí afortunadament fins ara no porta problemes en aquest sentit. Però les picades són molt molestes.
 
Una catifa de color verd
 
 
 
 
 
 
Les poques fotos que li he pogut fer abans que s'amagués
 
 
 
La llentia deixa clar sobre quina pedra s'assoleien habitualment