dijous, 22 de desembre del 2011

La reproducció de les Clemmys

A Març-Abril d'aquest any el mascle i la femella flirtejaven. El mascle empaitava la femella que fugia cames ajudeu-me. Un dia però els vaig enxampar aparellant-se




Poc després, a finals de Maig, la femella es comportava diferent: sovint me la trobava caminant per la part terrestre. Quan notava que la observava, tornava a l'aigua. A la naturalesa, quan han de pondre, es desplacen fins als llocs de posta, a vegades a certa distància de l'aigua. Podria ser que volgues pondre?
Un dia la vaig agafar i la vaig palpar a nivell inguinal.  Tot i que l'espai és molt estret, els dits més petits de les meves mans m´hi passen. La vaig inclinar a banda i banda i em va semblar notar ous, però ni de bon tros n'estava segur.
Aquesta espècie sol pondre al capvespre i durant bona part de la nit. Per tant, cada dia, quan tornava de treballar cap als volts de les 21:00 feia un cop d'ull a la bassa. També a mitjanit, amb un lot, esperant no aixecar les sospites del veïnat.
El dia 20 de Maig, a les 21:00 em vaig trobar a la femella fent niu. La vaig filmar durant tot el procés, fins a quarts de dues de la matinada, a un metre escàs de distància. Durant aquella estona vaig ser conscient de la vida nocturna de la bassa i voltants (mosquits, llimacs, cargols, aranyes, formigues, dragons...). La part final de tapar el niu es va fer eterna. A mi ja em semblava prou camuflat, però ella no es donava per satisfeta. Feia una pausa, semblava que acabava... però no.


Femella ponent de nit


Tapant el niu amb les extremitats posteriors

Va fer el forat entre les herbes


Mentre tapava el niu vaig tenir temps de pensar què fer, si deixar els ous a lloc i permetre que s'incubessin de forma natural o bé utilitzar la incubadora. Finalment vaig optar per la incubadora. El problema a la bassa és que la tortuga no té on triar, la part terrestre és la que és. A la naturalesa poden escollir llocs ombrejats o assoleiats, substrats humits o més secs, etc. El lloc on va fer el niu era a ple sol i la terra a l'estiu s'asseca i s'escalfa molt.

Geographic variation in reproduction in a freshwater turtle (Clemmys guttata). Jacqueline D. Litzgus and Timothy A. Mousseau.  http://www.laurentian.ca/NR/rdonlyres/F98DC713-A788-4A95-8CBA-C23BE8EC11DF/0/LitzgusMousseau2006Herpetol62_132140.pdf


Segons aquest article es creu que no trien el lloc de posta en funció d'un determinat tipus de substrat o hàbitat sino que trien el lloc que reuneixi les millors característiques de cara a la incubació. En determinades zones això es correspon a substrats de fullaraca o fusta en descomposició en zones ombrívoles, sota cobertura arbòria. A vegades fins i tot sota la molsa. Al Nord en canvi trien petites depressions amb terra entre roques granítiques. Al centre de la seva àrea de distribució trien clarianes entre els arbres.

Va pondre 4 ous. Vaig utilitzar una incubadora Jaeger amb vermiculita com a substrat d'incubació. Vaig posar dos ous a 30ºC i dos a 25,5ºC.  La humitat a ull però tirant a elevada. Al començament la cosa prometia ja que els ous van fer una taca més clara que sol indicar fertilitat. Malauradament he perdut les fotografies d'aquest moment.

Unes dues setmanes més tard la meva sogra em va dir que havia vist una tortuga fent un forat. Hi havia un niu, però estava tan ben dissimulat que de segur m'hauria passat desapercebut si no hagués mantingut aquella conversa casual. En contra del que és més habitual en aquesta espècie el va fer a la tarda. Hi havia 3 ous. En vaig posar un a 25,5ºC i els altres dos a 30ºC.

En aquesta espècie, com en moltes altres espècies de tortuga, el sexe de les cries ve determinat per la temperatura. En aquest cas segueix la modalitat en que a elevades temperatures s'obtenen femelles i a baixes temperatures mascles. Vaig anar a triar més femelles que mascles perque la convivència de varis mascles en una mateixa bassa és complicada.

A mitjans d'Agost, quan ja s'acostava el moment de l'eclosió, vaig mirar els ous a contrallum, amb un lot. Em vaig endur una decepció ja que només un dels ous semblava haver-se desenvolupat correctament


Ou infèrtil
A diferència de l'anterior sí que sembla que fins a cert moment s'havia desenvolupat
l'embrió, però pel temps que feia hauria de ser molt més gros. Tots els ous excepte els
de les altres dues fotografies aquí exposades tenien aquest aspecte. Els vaig incubar
un temps més però es van podrir (s'esquerden i fan molta pudor).

Ou a punt d'eclosionar (la tortuga ocupa tot l'espai i no passa la llum)

 D'aquest últim ou, incubat per a mascle, va sortir una meravella de tortuga






Detall de la protuberància del bec que utilitzen per trencar l'ou






No vaig posar el petit a la bassa dels seus progenitors. Hi ha zones molt fondes, hi ha els dos adults... Vaig preferir posar-lo en un dipòsit de fibra de vidre on el tenia més controlat.  Hi tinc plantes que, com a la bassa gran, mantenen l´aigua neta amb les rels. Hi ha uns 20 cm de fondària, pedres...
La fotografia de la planta és un muntatge, mai l´he vist fora de l'aigua.  De fet gairebé no l'he vist, ni dins ni fora de l'aigua. S'amaga molt i bé.  Després d'uns dies sense senyals de la tortugueta el vaig buscar per oferir-li menjar en una galleda. Vaig haver de treure totes les plantes, pedres i fustes per finalment trobar.lo palpant les rels de les plantes. És allà on s'està. És extremadament tímid. Com era d'esperar, no va voler menjar (i això que li vaig oferir un cuc). Pot ser que s'hagués alimentat de les  larves de mosquit i cries dels cargols d'aigua del dipòsit. També tenia les reserves del sac vitel.lí.  
 M'imagino que un animal d'aquesta mida té molt enemics i aquest comportament està relacionat amb aquest fet.
Ara el tinc hibernant en una galleda amb poca aigua i una planta amb les rels submergides a manera d'amagatall. Tot plegat ho tinc en un cobert a l'exterior, on hi fa fred però no hi glaça.  

No sé què va fallar durant la incubació. Crec que podria ser la humitat ja que la vermiculita tendia a assecar-se.