dijous, 1 de març del 2012

Del fred hivernal a un temps primaveral en 15 dies

La primera quinzena de Febrer ha estat la més freda del que portem d'any. En canvi la segona està essent gairebé primaveral.

Temperatures de l'aire a la ombra, a 5cm del terra. El dia més fred va ser el 12 de Febrer a les 7 del matí, amb una temperatura de -7,54ºC. Aquell dia a 10 cm de profunditat l'aigua estava a 1,08ºC i a 50 cm a 4,09ºC.


Temperatura de l'aigua a 10 cm de profunditat



Temperatura de l'aigua a 50 cm de profunditat. En els dies més freds al fons de la bassa es van assolir temperatures inferiors als 4ºC, concretament 3.59ºC. Si la bassa fos més profunda això no hauria passat.


A la última entrada vaig posar fotos de les tortugues nedant sota el gel a primera hora del matí. Les temperatures d'aquell moment enregistrades per les sondes són:

El dia 8 de Febrer, a les 9:00 (1/2 hora abans que les veiés)
Aire -4,6ºC
Aigua a 10 cm de profunditat 1,08ºC
Aigua a 50 cm de profunditat 4,09ºC

El dia 10 de Febrer a les 9:00
Aire -3,07ºC
Aigua a 10 cm de profunditat 1,08ºC
Aigua a 50 cm de profunditat 3,59ºC

Nedaven a un nivell molt superficial, a menys de 10 cm de profunditat.

A partir del dia 15 les temperatures han anat augmentant gradualment. Aquesta última setmana hi ha hagut uns marcats contrastos tèrmics  entre el dia i la nit, amb temperatures primaverals a migdia. Ara veig a les tortugues tot sovint, moltes vegades assoleiant-se, amb els ulls aclucats, molt confiades. El diumenge 26 de Febrer cap a les 4 de la tarda vaig veure el mascle mossegant les algues filamentoses que creixen a la lona. Li vaig tirar un cuc de terra a prop i se'l va menjar. La temperatura de l'aire era de 23,83ºC, la de l'aigua de 12,61ºC a 10 cm i de 8,61ºC a 59 cm. 
Aquell mateix dia vaig afegir aigua a la bassa amb la mànega. Vaig veure que una sargantana s'acostava per un mur que havia esquitxat. Semblava atreta pel reg. Vaig tornar a esquitxar el mur i es va acostar per llepar les pedres molles. Ho va fer durant una bona estona, ves a saber si era la primera vegada que bevia des de la hibernació. La caloreta, la sargantana, les tortugues en moviment, els ametllers florint,  els ocells que ja flirtegen, algun que altre insecte...jo també sento la primavera acostar-se, si no és que Març no fa de les seves.