divendres, 15 de juny del 2012

Ha post per Patum

Es veia a venir. Havia quedat amb uns amics per anar a la Patum de Berga de diumenge a la nit i a les 19:00 es posa a fer el forat.
De fet el dia abans, dissabte, ja va fer un intent. La vaig veure cavant amagada entre les herbes. Al cap d'un parell d'hores ho havia deixat córrer. On volia fer el niu la terra era extremadament compacta.

Intentant fer el niu


Tot just començava a fer el niu, vaig creure oportú no destorbar-la fent més fotos.


Ho va deixar estar. Hi havia pedra i la terra es notava molt dura.


Doncs diumenge va ser el dia. Com dissabte, va fer el niu sota la herba, molt amagada.


Es veia que feia niu pel moviment regular de les herbes.


A les 21:00 i veient que anava per llarg, vaig anar de festa. A La Patum de Berga,  declarada "Obra Mestra del Patrimoni Oral i Immaterial de la Humanitat" per la UNESCO el 2005. La festa per excel.lència dels Berguedans.

http://www.youtube.com/watch?v=pCPHOT41Boc

http://www.youtube.com/watch?v=3D8Rc5ruGmg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=SaOnPQ5HEPM

http://www.jordicohen.com/category/patum/















Quan vaig tornar a casa, cap  a les 3 de la matinada, la tortuga encara estava al mateix lloc, treballant en el niu. Me'n vaig anar a dormir. Al matí, a les 9:00, la vaig veure a l'aigua , i on havia estat remenant tota la nit,  per a la meva sorpresa, els ous sense tapar.

El de dalt de tot tenia una part de la closca trencada, possiblement ho va fer la femella al col.locar.lo.

Va pondre quatre ous. El forat no era gaire profund, potser per això se li va esquerdar l´últim. La terra era compacta i  fa la sensació que li va costar fer el forat. Algunes espècies a vegades els ponen en zones amb restes vegetals i gairebé no els tapen. No sé si Clemmys els tapa sempre o a vegades els deixa així. Tanmateix  l'any passat va fer un forat més profund i el va tapar bé. Ho va fer en una zona de terra molt més sorrenca que aquest any. Per això em fa la sensació que més aviat va tenir problemes pel lloc triat.
Vaig comentar-ho amb un company que té molta experiència en cria de tortugues. El que ell sol fer és cavar el terra on han de pondre i remullar-lo una mica. Aleshores no tenen problemes a fer el forat.
Si hi ha indicis de segona posta ho faré. I a l'hivern afegiré sorra i turba a la terra, per fer.la més tova.

Pel que fa a la incubació, tenia pensat provar unes incubadores de la marca Lucky Reptile. Uns dies abans en vaig programar una a 25ºC i una altra a 30ºC. Val a dir que hi ha una diferència de més de 2ºC entre la temperatura que marca la pantalla digital i la real. Però el pitjor és que el dia de la veritat, van fallar les dues. Quan va començar a fer el niu ja les vaig connectar, però la temperatura no pujava de 25ºC. Al cap de 12 hores, seguia sense pujar. Vaig provar de posar-les les dues a 34ºC. Seguia sense passar de 25ºC.  Un desastre.



Vaig posar dos ous en una incubadora Jaeger. Vaig fer probes amb les sondes signatrol fins que vaig aconseguir la temperatura desitjada. Ara hi tinc incubant dos ous a 29,5 ºC aprox. Aquest any he augmentat força la humitat respecte l'any passat.



Els altres dos ous, inclús el tarat (tot i que no crec que tiri endavant) els he posat  com sortia en llibres prehistòrics. En un contenidor amb aigua i un escalfador de peixera. Tot tapat (amb una lleugera inclinació per evitar que les gotes de condensació caiguin sobre els ous.  Els ous amb vermiculita, sense tapar, en l'ambient escalfat. A uns 26ºC.






En les dues incubadores hi ha una sonda signatrol, mesurant temperatura i humitat cada hora. Ara tan sols queda esperar.