divendres, 29 de juny del 2012

Porta més ous

El dilluns d'aquesta setmana, 15 dies després de la primera posta, vaig palpar la femella i es notava clarament que torna a portar ous. Fins ara no he notat canvis de comportament com deixar de menjar o sortir a la part terrestre. Com sempre que li noto ous, vigilo cada vespre si està ponent. Per ara, res de res. Per si de cas m'ha esquivat, de tant en tant la palpo.
Aquests dies estem en plena onada de calor i les màximes a l'ombra freguen els 40ºC. Ahir al vespre, a les 21:00, estàvem a 29ºC. Això és més típic de la canícula que del mes de Juny. Es preveu que el diumenge hi hagi tempestes i baixi la temperatura. Afortunadament la vegetació ombreja força part de la bassa i tinc la referència de temperatures de l'aigua dels dies més calorosos de l'any passat, de manera que no crec que les tortugues corrin perill.

És curiós veure el comportament d'alguns animals en aquestes temperatures extremes. Les tortugues esdevenen molt menys actives. En canvi les vespes papereres (Polistes dominulus) no paren. Van i venen sense parar a la bassa, buscant l'aigua. La utilitzen per termorregular el vesper, refrigerant-lo per evaporació de l'aigua que hi escampen.  Sovint es situen a les pedres o a les fulles de vegetació, però a vegades s'aturen sobre la superfície de l'aigua aprofitant la tensió superficial, com fan els sabaters. Al principi em va preocupar que les tortugues intentessin menjar-se-les. Amb el temps he vist però que les ignoren totalment. M'imagino que la coloració aposemàtica de les vespes els recorda altres espècies de vespes del seu hàbitat i "saben" que és millor no molestar-les.