dissabte, 8 de setembre del 2012

Temperatures durant la incubació

El dia 25 d'Agost va néixer la última tortuga que em faltava dels ous incubats de forma artificial. Va néixer estant jo de vacances però la meva sogra es va cuidar de tot. Això vol dir que el 100% dels ous incubats en incubadora han fet eclosió. Fins ara no han nascut el 100% dels ous postos ja que encara estic pendent del naixement de l'ou que vaig deixar a fora en incubació natural.

He utilitzat dos tipus d'incubadores: una de comercial de la marca Jaegüer i una de casolana utilitzant un escalfador de peixera amb els ous al bany maria. Amb els dos tipus he incubat ous per a mascle, amb temperatures properes als 25ºC i ous per a femella amb temperatures properes als 30ºC.
Els dos sistemes han culminat amb l'eclosió dels ous i en els dos sistemes la oscil.lació de temperatura al llarg del dia ha estat similar.
Pel que fa a les humitats durant la incubació, no me'n refio dels resultats. En incubadora casolana va rondar el 100% durant tota la incubació, cosa probable. En el cas de la Jaeguer, crec que va fallar el data logger ja que em va marcar humitats del 0%, durant varis dies.
Jaeguer

Casolana


Pel que fa als ous incubats a temperatura més elevada, les gràfiques de temperatura han estat:

En Jaeguer




La temperatura s'ha mantingut entre els 29,2ºC i els 30ºC. La incubació va durar 45 dies. El logger mesurava la temperatura cada hora. Els pics on la temperatura baixa sobtadament es correspon a la meva intervenció quan obria la incubadora per comprovar alguna cosa.
Les fortes oscil.lacions dels dies 18 i 19 d'Agost es corresponen al moment en que vaig veure que l'ou semblava deshidratar-se (veure entrades anteriors). Vaig humitejar la vermiculita i cada dia obria la incubadora per examinar la resposta de l'ou. Els dies 20 i 21 vaig baixar una mica la temperatura en una reacció impulsiva al veure l'ou col.lapsar-se, pensant que al fer-ho ajudaria a mantenir la humitat elevada (possiblement no calia i humitejant la vermiculita ja hauria estat suficient). El 22 vaig tornar a augmentar una mica la temperatura al veure que l'ou es recuperava.

En incubadora casolana




La temperatura ha oscil.lat entre els 28,4ºC i els 29,4ºC. En aquest cas no vaig calibrar prou bé la temperatura al principi i m'he quedat més al voltant dels 29ºC que dels 30ºC. La incubació va durar 50 dies.

Pel que fa als ous incubat a temperatura més baixa




Només em quedava un data logger i el vaig posar a la incubadora casolana. La vaig calibrar a 26ºC i les temperatures han oscil.lat entre els 25-26ºC. La incubació va durar 64 dies.
Els pics dels dies 20 i 21 de Juny els vaig provocar jo obrint la incubadora.
Els dies en que la temperatura ha superat els 26ºC possiblement es deuen a que en l'habitació on tinc les incubadores es va superar aquesta temperatura (tot i que vaig posar les incubadores en l'habitació més fresca de la casa, les temperatures exteriors van arribar als 40ºC i això s'acaba notant també a dins de casa)

Així com en incubació artificial la temperatura ha variat molt poc al llarg de l'estiu, m'imagino que la situació de l'ou que tinc a fora en incubació natural és molt diferent. No sé què està passant sota terra, però a la superfície hem tingut un dels estius més càlids dels últims anys . En canvi la setmana passada vam tenir temperatures de tardor i pluges. Per ara no ha nascut res, tot i que encara tinc esperances, tantes que he posat un filat on hi ha l'ou.




Si neix i va a l'aigua, els adults la veuran com a aliment. Ho vaig provar amb la cria de l'any passat, més grossa que un nounat, i vaig haver de rescatar-la quan la femella la va "caçar" i se la va començar a endur com fa amb els cucs. La cria va intentar evitar l'atac fugint i això encara va estimular més a la femella.
A dins hi tinc un data logger. Serà molt interessant comparar les temperatures exteriors, amb oscil.lacions dia nit molt grans, amb les temperatures a nivell d'ou soterrat. I si neix la cria ja seria la pera.