dilluns, 9 de juny del 2014

Posta 2014

Dissabte va fer el primer dia realment calorós en el que va d'any. Veníem d'unes setmanes fresques amb pluges de tarda i de cop i volta ens ha caigut l'estiu al damunt. Vam arribar a més de 30ºC al migdia. Cap a les 6 de la tarda ja vaig veure a la femella a la part terrestre. Si en aquest moment nota que la observo,  ràpidament interromp l'activitat i se'n torna a l'aigua cames ajudeu-me. Va ser doncs veure-la i apartar-me. Vaig marxar per altres assumptes i quan vaig tornar a les 9 del vespre, ja estava fent el forat.  A diferència d'abans, i no té perquè ser vàlid per a altres individus, quan ja fa una estona que està fent el niu la puc observar sense problemes.  A vegades me la he jugat per tal de treure bones fotografies, en algun cas a menys de 20 cm.  Però com que ja tenia fotos molt íntimes de postes que ja he posat en altres entrades i sabia que la cosa anava per llarg, m'en vaig anar a sopar. 
Com sempre fa, posa els ous entre les herbes tot i tenir àrees sense vegetació disponibles.





 
 
La vaig deixar fent forat i vaig tornar a mitjanit. Encara estava al mateix lloc i vaig decidir anar-me'n a dormir.
L'endemà, a les 9, la tortuga ja no hi era, però el més sorprenent és que ningú diria que en aquell lloc hi havia un niu, de tan ben dissimulat que li havia quedat.  

Fotografia del lloc on hi havia el niu tal i com el vaig trobar

Apartant les herbes es veu terra remenada


La mateixa fotografia amb les herbes que el tapen apartades

Si no hagués vist la femella fent niu, m'hauria costat molt detectar-lo.
La femella no es posa sobre les herbes i forada. Es col·loca  sota les herbes i llavors comença a fer el forat. Només cal mirar fotos de postes dels anys anteriors. Això fa que quan marxa les herbes segueixin intactes. Com que aquest any tenia en cul molt ben tapat per herba, el niu va quedar realment camuflat!
Un dubte que em queda, és si aquest tipus de vegetació no hauria destruït els ous amb les rels al llarg dels dos mesos d'incubació.  La "depredació" de nius de tortuga  per part de rels d'algunes plantes està documentada. Aquesta planta, de la que en desconec el nom, és molt invasiva i fa una mena de catifa vegetal amb rels compactes.




Va fer un total de 3 ous que vaig posar a incubar en una incubadora casolana al "bany maria"



M'he proposat fer un seguiment setmanal del desenvolupament de les cries. Com es pot veure, l'endemà de la posta, després de passar unes 9 hores nocturnes sota terra, els ous encara no presenten cap senyal de desenvolupament







12 hores més tard en incubació a 30ºC, sembla que apareix una taca blanca a la part de dalt.




Amb sort d'aquí a uns 45 dies en sortirà quelcom semblant a això